Kunstintegratie voor de 4e Europese School in Brussel

De kunstintegratie voor de 4e Europese school, in de voormalige militaire site in Laken (Brussel), is voor een site waar peutertuin, kleuter-, basis- als middelbare school wordt er aangeboden. Elke schooldag komen 40 bussen 2500 leerlingen brengen. Individuen met verschillende culturele achtergronden, die zich moeten thuisvoelen op 'hun' school. De Europese gemeenschap telt in 2005 vijfentwintig verschillende landen. De anonimiteit vanwege de grootsheid staat in contrast met de induvidualiteit van het thuisvoelen. Daar heeft Peter Schoutsen ervoor gekozen identiteit te geven aan de ontvangst plaats van de leerlingen. Het busstation krijgt persoonlijkheid door het geven van namen aan de parkeerplaatsen.

Elk land heeft een soort 'actua-identiteit' middels de typografie van het meest gelezen dagblad. Met behulp van deze typografiën van de verschillende kranten zijn de namen van de meestgekende 'kinderhelden' ingewerkt in de parkeerplaatsen van de busstationsvloer. In dit beeld versmelten anonimieteit en identiteit op een speelse manier.

Sprookjes en jeugdverhalen hanteren vaak typerende vocabularia, zoals specifieke uitspraken, of benoemingen van voorwerpen of situaties. Deze typerende frases vinden een passende plaats verspried over de site.

Het lezen van elkaars jeugdhelden op de vloer van het busstation wekt nieuwsgierigheid naar de verhalen uit ander landen op. Ook de typerende fragmenten uit de verhalen, op de verschillende plaatsen kan door nieuwsgierigheid aanleiding geven tot communicatie tussen – en integratie van de verschillende landen. Nieuwsgierigheid stimuleert leergierigheid en verruimt het denken.